piątek, 25 stycznia 2013

Dylematy muzyczne

Mam dylemat.
Rzecz dotyczy, jak zwykle, tekstu piosenki.
Tekst mam, nawet dwa. Oba pasują, jeśli chodzi o metrum- idealnie, jeśli chodzi o treść- również. Dość powiedzieć, że oba wiersze pochodzą z tomu "Strofy z dreszczykiem", co da pewne wyobrażenie o rodzaju melodii :P
Sęk w tym, że pierwszy z tych wierszy, ten, na który padł mój wybór, ma o jedną zwrotkę za mało, żeby się ładnie piosenka ułożyła. Zostaje mi puste przejście, gdzie powinien znaleźć się tekst.
A tekst ładny; "Maska" pióra Stefana Georga.

Sale w jedwabnych lalek tańcach skrzące
Kołyszą się lecz w rozpętanym wirze
Jedna z nich kryjąc twarz z gorączką w mące
Spostrzegła że już Popielca pobliże.

Wymnkąwszy się w bezludny park na płaskim
Brzegu wzgardziła maskaradą całą
I przechyliła się drżąc z lodu trzaskiem
W głuchy ziąb...z dala do tańca wołało.

Nikt wśród rycerzy i dam w żwirze wodzie
Nie odgadł jej pod wodorostów kępą
Lecz kiedy wiosną szli znów po ogrodzie
Od stawu nieraz coś ciurkało tępo.

Płocha gromadka z figlarnej epoki
Słyszała wprawdzie z dna szczególne szmery
Ale ich podziw nie był zbyt głęboki
I brali to za zwykłe fal chimery.


Urocze; niestety- potrzebuję pięciu albo sześciu zwrotek. Jak by było cudownie, gdyby się okazało, że w piewotnych szkicach wiersza było więcej strof, tylko twórca je z jakiegoś powodu odrzucił... Cztery zmuszają mnie do niemożebnego ściśnięcia i okrojenia kawałka, ze stratą dla opowieści, rysowanej melodią (która, choć prosta, nie jest taka zła chyba- Fasola powiedziała, że główny motyw chciałaby mieć na komórce *_* Podejrzewam, co prawda, że wycięłaby te wszystkie "nawiedzany-zamek-upiory-jakieś-głuchy-pogłos-zamykanej-furty-cmentarnej" motywy, ale cóż zrobić: ja się bez nich nie mogę obejść :P)
Albowiem drugi wiersz- to "Upiór" Mickiewicza.
I tu jest problem wręcz owrotny: ten poemat liczy sobie 24 strofy XD
Nieczko za wiele...
A okrojenie wiersza, zeby pasował do muzyki, wydaje mi się strasznym naruszeniem dobra intelektualnego, brakiem poszanowania dla twórcy i co tylko- nie, że Mickiewicz zasługiwał na szacunek, albowiem jest wręcz przeciwpołożnie. Ale jego wiersze to inna sprawa. Nie mogę porąbać wiersza na kawałki, żeby mi pasował; to tak, jakbym chciała rozstrzaskać piękną jońską kolumnę, żeby pasowała jako podpórka pod rozchybotany regał, a do tego wystarczy mi mniejszy kawałek.
No i co robić?
Wybrać kawałek "Upiora"? Czy po prostu w "Masce" zagrać jedno przejście "puste", bez śpiewu, ewentualnie z jakimś "Aaaa...Aaaa"? Czy w ogóle wywalić przejście i zgodzić się, żeby utwór stał się troche niewyważony?
Ech.
A już przez moment tak pięknie to widziałam...

6 komentarzy:

  1. Ależ to na wskroś polskie, z tymi wszystkimi szrzżżbrzdży
    "Spostrzegła że już Popielca pobliże."

    Będą to śpiewać adepci sztuki wokalnej na śniących się po nocach zajęciach z emisji ;-}

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I tu jest własnie rzecz przedziwna, dowód, jak bardzo ten wiersz jest pisany mojej piosence: z tą melodią w tle niemal żadne z owych szeleszczących słów nie sprawia problemów. Nie więźnie między zębami, nie plącze języka, nie brzęczy. Dziwy, powiadam. A tu- brak jednej strofy. Dlaczego???

      Usuń
  2. Wpadłam na pomysł O_O
    Pomysł bluźnierczy i przerażający, byłabym wstrząsnięta samym zamysłem do granic, gdyby nieto, że jestem zdesperowana. Otóż---- dokleję tam jakiś inny, samotny czterowiersz. Coś o chmurach, gwiazdach, pięknie nocy- coś, co nie zniszczy opowieści, będzie zawierać trochę niezobowiązujących opisów przyrody i zjawisk meteorologicznych, i koniec.
    Stworzę Viktora Frankenstaina piosenek O_O

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ha! A moze po prostu-sama go napisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ni, wczoraj w nocy, przed snem, ulozylam idealna strofke, i bardzo mi sie calosc podoba :D Wiec nie będę rezygnować z takiego dobrego tekstu, nawet jeśli to oznacza, że musi mieć dodaną łatę :)
      Ech, nawet się tak bardzo nie spracowałam :D
      I, oczywiście, chodziło mi o FrankenstEina XD

      Usuń

Leave yer mark: